Witaj, nieznajomy!
reset hasła
sitemenu serwisy serwisy download gta5 chinatown_wars gta4 vice_city_stories liberty_city_stories gta_advance san_andreas vice_city gta3 gta2 gta1
GTA4: Informacje
   Lazlow
01.04.2007 13:53:00

Grand Theft Auto IV to jedna z najbardziej wyczekiwanych gier 2007 roku. Jednak oficjalnie wszystko zaczęło się 9 maja 2006 na znanych targach E3 za sprawą Petera Moore'a z Microsoftu, który podczas konferencji podwijając rękaw odkrył na ramieniu namalowane logo grand theft auto IV. Było to oczywiście równoznaczne z zapowiedzią. Już wtedy wiadomo było, że kolejna odsłona serii ukaże się na dwie next-genowe konsole: PlayStation 3 i XBOX 360. Premierę zapowiedziano na 16 października '07 w USA i 19 października w Europie.



Po jakimś czasie ruszyła oficjalna strona IV, która wtedy zawierała jedynie logo, datę premiery i odnośnik do oficjalnego sklepu, gdzie można było zamówić grę w pre-orderze. Okazało się, że w przypadku obu konsol dostępne do ściągnięcia będą dodatki do gry. Potem ta kwestia była nie raz poddawana dyskusji, ale wiadomo, że stanie się tak jak było to zapowiedziane.



Z nadejściem wakacji w sieci zaczęły krążyć różnego rodzaju fake screenshoty i inne bzdety. Dopiero w marcu 2007 pojawiły się pierwsze, cokolwiek warte informacje dotyczące IV. Mianowicie, dowiedzieliśmy się o współpracy jaką R* podjął z NaturalMotion, specjalizującą się w animacji 3D. Efektem tej współpracy będzie animacja postaci, za którą odpowiedzialny będzie silnik graficzny euphoria. Całą resztą zajmie się autorski silnik R* Rage, wykorzystany już wcześniej w Table Tennis dostępnym na XB360. Tuż po tej informacji R* rozesłał do subskrybentów maile z datą premiery pierwszego oficjalnego trailera. Czas odmierzał zegar. Potem zaczęły pojawiać się plakaty reklamujące IV i reklamy telewizyjne przedstawiające tykający zegar z oficjalnej strony, który odmierzał czas do trailera. Następnie R* przypomniało o trailerze, zamieszczając w newsletterze słowa Things Will Be Different. Już wtedy wiadomo było, że będą one miały nie byle jakie znaczenie dla gry. Tuż przed premierą trailera ruszyła sekcja serwisu XB360 dedykowana IV. Jeszcze tylko chwila na dopicie kawy aby wytrzymać do północy iii... Stało się. Oficjalna strona IV wzbogaciła się o pierwszy trailer. Każdy, kto wtedy wyczekiwał do północy (niektórzy zapewne do rana) stwierdził chyba, że było warto.

Pomimo obaw, jakie budził temat trailera, okazał się on czymś niezwykłym. Pojawiały się pogłoski, że niewiele on ukaże i wytłumaczy. Jednak zobaczyliśmy i usłyszeliśmy wystarczająco dużo aby pojawiły się pierwsze domysły i spekulacje.

Akcja gry wygląda na Liberty City rozbudowane o motywy z Nowego Jorku. Prawdopodobnie będą to czasy teraźniejsze, lecz nadal nie zostało to do końca wyjaśnione. Co do samego bohatera, prawie każdy już przyjął, że jest to rosyjski imigrant, wnioskując z akcentu.


Life is complicated. I killed people, smuggled people, sold people. Perhaps here things will be different...

Te słowa zapewne na długo pozostaną w pamięci każdego fana serii. Z początkiem kwietnia pojawiają się artykuły w czasopismach i analizy trailera.


To właśnie ten numer czasopisma GameInformer stosownie przełamał ścianę niewiedzy fanów serii GTA i ukazał wiele informacji na temat IV. Głównym bohaterem jest Niko Bellic, który przyjeżdża do Liberty City oszukany przez kuzyna, który zapewniał go o dostatku w wielkim mieście. To od niego otrzymujemy pierwsze zadania. Jeśli chodzi o samo miasto, Liberty City jest wzorowane na Nowym Jorku i jest jednym wielkim (lecz mniejszym od stanu SanAndreas) miastem, czego efektem jest, można by powiedzieć, łańcuch skutków: wielkie miasto, brak terenów wiejskich i podziału na wyspy, brak samolotów. Mamy za to wspaniale odwzorowany klimat wielkiej metropolii.Dosyć szczegółowo rozbudowana została funkcja telefonu komórkowego, który do tej pory służył nam do odbierania połączeń w momentach z góry zaplanowanych przez twórców fabuły. teraz komórka będzie nam służyła jako podręczne menu gry, organizer i oczywiście narzędzie do kontaktu z innymi postaciami w grze. Nie tylko komórka została znacznie ulepszona. Nowością jest możliwość używania bagażnika samochodu do chowania broni lub ciał.Kolejnym posunięciem w przód jest zróżnicowanie i dopracowanie otoczenia i środowiska. Przechodnie i ich zachowania są zależne od danej dzielnicy. Same budynki czy chodniki zostały dopracowane jak nigdy dotąd. Niko jak na 35 latka jest dosyć wysportowany. Może wspinać się na słupy, a nawet dachy budynków. Będzie mógł na nich również wylądować helikopterem.Po przesunięciu premiery na czas nieokreślony otrzymaliśmy oficjalną okładkę, którą zobaczymy na sklepowych działach z grami. Pozostaje czekać...Już chyba tradycją RockStar'a stało się wydawanie gier w wersji na PC po wersjach konsolowych. W przypadku GTA IV nie mogło być inaczej. Czwórki na blaszaki możemy spodziewać się (po przełożonej premierze) 2 grudnia 2008 roku w USA i 3 grudnia w Europie. Polska data premiery pokrywa się ze światową.
W wersji na PC nie zabraknie trybu multiplayer, który współpracuje z systemem Games for Windows, wspaniałej grafiki i klimatu podtrzymanego w wersjach na konsole.
Za to wszystko będziemy jednak musieli zapłacić dość wysokimi wymaganiami sprzętowymi:
MINIMUM

System: Vista Service Pack 1 / XP Service Pack 3
Procesor: Intel Core 2 Duo 1.8 GHz, AMD Athlon X2 64 2.4 GHz
Pamięć: 1.5 GB
Miejsce: 16 GB
Grafika: 256 MB NVIDIA 7900 / 256 MB ATI X1900

ZALECENIE

System: Vista Service Pack 1 / XP Service Pack 3
Procesor: Intel Core 2 Quad 2.4 GHz, AMD Phenom X3 2.1 GHz
Pamięć: XP - 2 GB, Vista - 2.5 GB
Miejsce: 18 GB
Grafika: 512 MB NVIDIA 8600 / 512 MB ATI 3870